Educatia Montessori

Curriculumul Montessori are peste 100 de ani. Maria Montessori a fost una dintre primele femei doctor. Aceasta a fost interesată de copii şi de modul în care învaţă aceştia. A fost prima care a afirmat că nu ea este autorul metodei sale. Ci copiii. Pentru că aşa a creat-o, observând copiii cum învaţă.

Ce a descoperit aceasta?
Copiii sunt avizi să înveţe! Acest adevăr este inima care bate în toate şcolile Montessori. Nu este un fapt recunoscut în mod obişnuit. De cele mai multe ori considerăm că un copil are nevoie de recompense sau de ameninţări cu pedepsirea pentru a învăţa. Putem compara copilul cu o plantă. Dacă grădinarul vrea ca planta să crească, va creşte mai repede dacă acesta pune presiune asupra ei? Planta va creşte natural dacă i se asigură mediul de care are nevoie. Lumină, apă şi suficientă căldură. Rolul unui educator Montessori poate fi comparat cu rolul acestui grădinar. Să aducă împreună toate elementele necesare copilului pentru a se dezvolta singur.

Clasele cu elevi de vârste multiple
Unul dintre cele mai importante aspecte într-o clasă Montessori este acela al prezenţei copiilor de vârste multiple în aceeaşi încăpere.
Acest fapt duce la câteva efecte. Oportunitatea acordată copiilor mai mici să înveţe de la copiii mai mari care deja cunosc foarte bine ceea ce trebuie să înveţe cei mici şi în acelaşi timp oferă copiilor mai mari ocazia de a reprezenta modele de urmat pentru cei mici, şi de asemenea, să-şi reîmprospăteze ceea ce au învăţat, ghidându-i pe copiii mai mici. Aşa cum observăm, realizăm cum copiilor le place să se ajute între ei şi că au mult mai multă răbdare să asculte o explicaţie cănd aceasta le este dată de către un coleg decât de către un adult.
Toate acestea transformă o clasă Montessori într-un spaţiu propice colaborării şi lipsit de competiţie.

Rolul educatorului
Când intră într-o clasă Montessori, oamenilor li se pare de obicei foarte diferită de clasele tradiţionale. Într-o clasă tradiţională se găsesc bănci puse în rând, o catedră a educatorului în faţă, şi educatorul care conduce clasa. Montessori nu este aşa deloc. Educatorul nu se află acolo ca să conducă clasa, educatorul este acolo ca şi ghid, ca îndrumător al elevilor, în vreme ce aceştia învaţă prin aceste materiale puse la îndemână. Educatorul urmează copilul, care este liber să-şi descopere propriile interese, cu o anumită măsură. Clasele Montessori trebuie să îndeplinească aceleaşi standarde ca orice altă clasă. Însă copiii au de ales în ceea ce priveşte materialele cu care lucrează zi de zi. Clasele Montessori au adesea intervale de câte trei ore fără întrerupere, în care copiii pot lucra cu aceste materiale care le oferă şansa să devină cu adevărat absorbiţi de ceea ce fac. Iar acest lucru chiar îi ajută în a-şi dezvolta abilităţi de concentrare care le vor servi la fel de bine şi mai târziu în viaţă.

Materiale cu control al erorii
Materialele au inclus un control al erorii. Când elevul termină o activitate, acesta ar trebui să poată spune singur dacă a îndeplinit-o corect sau nu. Şi ceea ce se realizează prin acest fapt este că elevului i se oferă independenţă şi autonomie în propriul proces de învăţare. Nu depinde de educator pentru a i se spune dacă a greşit sau nu. Aşadar copilul lucrează şi se corectează singur, deoarece doreşte să progreseze, şi nu să facă pe plac educatorilor sau părinţilor săi.

Abilităţi pentru viaţă
Abilităţile pentru viaţă sunt o parte importantă a curriculumului Montessori. S-ar crede că o clasă Montessori, în care 25 – 30 de copii de la 3 la 6 ani care lucrează individual la ceva diferit, este destul de gălăgioasă şi haotică. Însă nu este aşa. Este plină de calm, linişte, şi toată lumea se concentrează, toată lumea se poartă frumos cu cei din jur, deoarece educatorii acordă o mare importanţă stabilirii normelor de „Graţie şi Curtoazie”. Aceştia predau pe înţelesul tuturor bunele maniere şi metode de rezolvare a conflictelor. Deoarece există atât de multe interacţiuni între elevii unei clase Montessori, copiii îşi însuşesc cu adevărat aceste abilităţi de colaborare pe care dorim să le dezvoltăm în elevii noştri ca aceştia să devină oameni de succes.

Fiecare copil lucrează în ritmul propriu
Un alt lucru bun este acela că Montessori este pentru copiii din orice clasă socială, din orice cultură, supradotaţi sau cu dizabilităţi mentale, deoarece fiecare poate lucra în ritmul propriu. Cei mai avansaţi nu se vor plictisi şi pot progresa, în vreme ce cei mai înceţi pot folosi cât timp le este necesar fără să devină iritaţi de ideea că rămân în urmă.

Pasiunea pentru învăţare
Un lucru minunat referitor la Montessori este acela că dezvoltă pasiunea pentru învăţare în copil. Copiilor Montessori le sunt acordate timpul şi oportunitatea de a-şi afla propriile interese şi de a studia în profunzime lucrurile care îi interesează cu adevărat. Întâlnim adesea în licee elevi care sunt deziluzionaţi şi fără interes pentru şcoală. Montessori cultivă cu adevărat interesul elevilor faţă de învăţare.

Pentru un viitor mai bun
Maria Montessori a avut convingerea că un copil care experimentează viaţa în acest mod în primi săi ani, va căuta experienţe similare şi pe viitor. Aceasta a considerat că un copil care creşte văzându-se pe sine ca fiind un membru implicat al unei societăţi pozitive îşi va dori o lume care să îi permită aceeaşi experienţă. Acesta este fundamentul unei societăţi bazate pe respect faţă de toţi ceilalţi, recunoscându-ne asemănările şi în acelaşi timp acceptând bogăţia diferenţelor dintre noi.

„Dacă dorim să aducem pace în lume, trebuie să începem cu copiii noştri.” Mahatma Gandhi

Sursa:
neinhuis.ro

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply